Novo “novo” normalno – kako je rat izvukao najbolje iz ukrajinskih kreativaca

Photo: Šime Zelić/PIXSELL

Kad je Egor Petrov 2011. godine s dva partnera osnovao kreativnu agenciju Banda, nije mogao ni sanjati da će ona svega godinu dana od svog osnutka postati jedna od najatraktivnijih agencija u Ukrajini. Banda je 2018. postala Red Dot agencija godine, dok je 2019. proglašena najkreativnijom agencijom u središnjoj i istočnoj Europi prema Epici, a 2020. proglašena je najučinkovitijom neovisnom agencijom u svijetu prema nagradama Effie Worldwide zahvaljujući tome što je provodila kampanje na više od 40 svjetskih tržišta. U posljednjih nešto više od deset godina, Banda je radila sa svjetski poznatim brendovima kao što su Uber, Puma, Eurovision, Budweiser, te mnogi drugi, no prije nekoliko mjeseci dogodilo se nešto što je pomrsilo planove brojnih industrija, a ne samo kreativne. Ono što je započelo kao dubiozna “specijalna operacija” danas je punokrvni rad na teritoriju Europe, prvi takav od onog kojeg su mnogi od nas imali nesreću osjetiti na vlastitoj koži – Domovinskog.

Panel pod naslovom “Brza kreativnost: Kako je rat izvukao najbolje iz ukrajinske agencije” u sklopu festivala Golden Drum vodila su dva prekaljena ukrajinska kreativca i kreativna direktora agencije Banda Egor Petrov i Maxim Boritko. “Sve se brzo mijenja, a danas još i više,” započeo je Egor Petrov, koji je ujedno i jedan od osnivača spomenute agencije. “Kao kreativci godinama nismo mijenjali svoj pristup. Način na koji promišljamo o Tik Toku je još uvijek isti kao što smo promišljali o oglašavanju prije 20 godine. Mi smatramo da moramo osuvremeniti i promijeniti procese,” nastavio je Maxim Boritko. Kreativnu industriju diljem svijeta karakteriziraju bombastične ideje i koncepti, no vrlo često i dug proces autorizacije, prepravljanja, usuglašavanja želja i zamisli koji u ovu naoko opuštenu i “zabavnu” industriju svrstava u jednu od najstresnijih. Međutim, što kada vanjske okolnosti zahtijevaju brzo djelovanje i ne ostavljaju prostora za premišljanje? “Dva tjedna nakon što je počeo rat imali smo sastanak na kojem smo zaključili da trebamo raditi na brendu države u ovom ključnom i neizvjesnom trenutku. Trebalo nam je oružje i način da uvjerimo međunarodnu zajednicu da ima smisla pomoći nam po tom pitanju,” otkrio je Maxim.

Egor Petrov (Photo: Šime Zelić/PIXSELL)

Na krilima te ideje razvijen je koncept kampanje koja za cilj ima osvijestiti međunarodnu zajednicu i apelirati na pomoć, ali i prikazati Ukrajinu kao snažnu zemlju, punu hrabrih ljudi.

“Ideja nam je bila prikazati Ukrajinu kao heroja, a ne žrtvu. Jedini problem bio je taj što smo imali ideju, ali ne i klijenta niti budžet,” pomalo humoristično situaciju je opisao Egor Petrov. Na sreći, stupili su u kontakt s ministarstvom i u roku od par minuta dobili potvrdu i potporu za svoju ideju. Oba kreativca složila su se kako u ovom trenu nema vremena za beskrajne konceptualizacije i koordinacije, već je vrijeme da se moć sirove ideje što prije pretoči u stvarnost. Ideja je da za koncept treba jedan sat, a za razradu jedan tjedan, jer za sve više od toga u tom trenutku jednostavno nije bilo vremena. Kampanja se usprkos kratkom roku realizacije strelovito proširila svijetom te se pojavila na više od 10 000 digitalnih i tiskanih panela u više od 200 gradova kao što su London, New York i Toronto. Slogan kampanje “Be brave like Ukraine” tako se našao na više od 100 logotipova brojnih kompanija, proizvoda pa čak i sportskih dresova, a njegovo širenje nastavlja svakim danom sve više. Na tragu koncepta koji se razvio iz puke potrebe, postoji prilika da se takav trend prelije na cijelu kreativnu industriju pa i šire te promijeni cijeli pogled na to kako se ideje razvijaju i provode u djelo.

Panel je priveden kraju uz emotivnu video poruku ukrajinskih kreativaca ne samo iz agencije Banda, već i drugih ukrajinskih kreativnih agencija, a panelisti su poentirali sa snažnom porukom i pozivom na zajedništvo: “Hrabrost ima super moći, ali ljudsko srce. Ideje su naše najjače oružje, pridružite nam se!”