U svijetu sporta, uspjesi sportaša često postaju više od sportske priče, integriraju se u imidž cijele nacije te postaju dio nacionalnog identiteta. Posljedično, sportaši postaju izvor nacionalnog ponosa. Ne postoji ništa što tako snažno mobilizira javnost i aktivira društvene mreže kao sport. O najvažnijim pitanjima koja u sljedećoj, sportskoj 2024. godini očekuju hrvatske sportaše, kao i o potrebnim promjenama koje se odnose na društvo u cijelosti raspravljali su dr. sc. Ivan Herak, član Uprave za financije, korporativno pravo i ljudske resurse, ACI d.d., Ivica Tucak, izbornik Hrvatske vaterpolske reprezentacije i Edi Prodan, novinar Novog lista, pod moderatorskom palicom reportera Nove TV, Hrvoja Krešića. Panel „2024. godina sporta“ powered by ACI pokazao je kako sport oblikuje identitet naše nacije, potiče ekonomski rast i inspirira nove generacije te kako bolje iskoristiti sport kao dragocjen resurs budućnosti.
Koliko smo spremni iskoristiti potencijale koje nam pružaju naši sportaši? Koji sportovi najbolje promoviraju Hrvatsku kao sportsku naciju? Koliko je teško ili lako osigurati podršku sponzora te može li se postići sportski uspjeh i bez njihove podrške, samo su neka od pitanja na koja su panelisti pružili odgovore u ovoj zanimljivoj panel-raspravi. Unatoč vrhunskim uspjesima koje proteklih desetljeća ostvaruje hrvatska vaterpolska reprezentacija, svi su složni u jednom – nogomet je ipak više od sporta i drugi mu sportovi ne mogu parirati, bilo da je riječ o medijskoj vidljivosti, investicijama ili pak zainteresiranosti djece za iste. Dok se ulaganja u ostale sportove mjere na kapaljku i uglavnom su simbolična, kod „najvažnije sporedne stvari na svijetu“, ulaganja su prerasla u pravi business.
Unatoč tome, na nacionalnoj razini jako sporo gradimo infrastrukturu, na što su svaki od trojice panelista, pa i sam moderator, imali štogod za reći. „Hrvatska ne ulaže dovoljno u sportsku infrastrukturu. Zapravo je gotovo nestvarno da nakon Svjetskih prvenstava u Rusiji i Kataru ne možemo izgraditi jedan normalan stadion. Premda ne smatram da je sportska infrastruktura presudna za sportske uspjehe, i dalje mislim da se ne ulaže dovoljno. Ulaganje je svakako dobrodošlo, ali nije presudno“, zaključio je Herak.
Iako je vaterpolo jedan od najtrofejnijih hrvatskih sportova, perspektiva mu je ipak znatno drugačija nego kod nogometa. „S obzirom na rezultate koje vaterpolo postiže, vaterpolo je daleko najbolji sport. U odnosu na nogomet i košarku, razlika je uistinu velika. S izuzetno malim sredstvima, u vaterpolu je moguće napraviti vrhunsku ekipu koja godinama može postizati dobre rezultate“, istaknuo je Tucak povukavši paralelu između nogometa i ostalih sportova u Hrvatskoj. Pritom se osvrnuo i na problem nedovoljno razvijene infrastrukture čiji kapaciteti ne mogu primiti sve zainteresirane da poprate velika događanja. „Kada imate kapacitete, infrastruktura je bitna da proizvod možete prezentirati ljudima“, zaključio je.
Pred nama je godina puna događanja, godina puna prilika da se hrvatski sport predstavi svijetu te Hrvatska ponovno privuče globalnu pažnju, a zašto najveći lanac marina na Mediteranu uopće ulaže u sport objasnio je Herak. „Smatramo da je sport jedna od najvažnijih niša kojom možemo brendirati našu tvrtku, kao što smatramo da je vrhunski sport i organizacija velikih sportskih priredbi idealan medij da napravimo konverziju uspjeha hrvatskih sportaša i priredbi u imidž Republike Hrvatske“, istaknuo je Herak te dodao: „Jedan od razloga zašto ulažemo u sport, sama je promidžba. U uvjetima kada je komercijalni interes teško definirati postoji razlog da se ulaže u sport – velika društvena odgovornost. U okvirima teško mjerljivih rezultata, društvena odgovornost je temeljni motiv.
Prodan je pak istaknuo i koja je dobitna formula za promociju Hrvatske putem sporta bez prevelikih ulaganja. „Svjetsko prvenstvo u reliju jedna je optimalna formula za Hrvatsku. Kroz reli pokazujemo da imamo predivnu zemlju, a reli sam po sebi ne traži stadione, nije mu potrebna infrastruktura. Fotografije koje se potom odašilju s tog natjecanja, nama su gotovo besplatne. WRC nam je otkrio idealan model kako promovirati državu i njene ljepote, njene posebnosti, sport, a otkrio nam je i kako ostvariti ciljeve koje želimo postići kroz prisutnost, a da zapravo ne ulažemo. WRC je otkrio strahoviti odjek Hrvatske u svijetu“, naglasio je Prodan.
Naposljetku, postaje jasno kako sport ima dubok utjecaj na identitet i imidž nacije te postaje dio nacionalnog ponosa. Uspjesi hrvatskih sportaša inspiriraju i motiviraju cijelu zemlju te se mjerljivo reflektiraju u povećanju interesa i aktivnosti u medijskom prostoru. No, unatoč postignućima i strasti koju sport donosi, postoje i izazovi koje treba prevladati. Pitanje ulaganja u sportsku infrastrukturu ostaje na stolu, a svi su se složili u jednom – infrastruktura nije presudna za sportske uspjehe; potrebno je više investirati kako bi se poboljšala prisutnost sporta na vrhunskoj, nacionalnoj razini.