Kako su “popušili” dobru poslovnu ideju?

Photo: Šime Zelić/PIXSELL

Suosnivač Millenium promocije i vlasnik Edward Bernays University Collegea Mario Petrović, vlasnik Pepermint agencije i jedan od organizatora Weekenda Tomo Ricov, vodeći hrvatski kreativac i kreativni direktor u agenciji Bruketa&Žinić&Grey Davor Bruketa i CEO tvrtke Neostar Dimitrije Trbović iza sebe imaju brojne projekte, nagrade i uspješne priče. Međutim, osim uspjeha, zajednička im je još jedna stvar – svi su od reda barem jednom “popušili”.

Iako danas nedvojbeno uspješni, u svojim su se karijerama često razočarali i na vlastitom primjeru naučili kako sebi i drugima priznati neuspjeh i hrabro krenuti dalje u nove pothvate. U panelu simbolična naziva „Pušiona“ Andriji Jarku otkrili su svoje najveće padove te kako za njih izgleda kada unatoč svim vještinama i trudu ne uspiju postići što su zamislili.

“O porazima i percepciji istih moramo razgovarati. Prikrivanje i sram nisu zdrava klima, u takvom načinu nešto ne štima,” istaknuo je Mario Petrović prisjećajući se svojih prvih poslovnih neuspjeha. “Što te ne ubije to te ojača – da to nije istina, ne bismo sjedili ovdje. Doduše kod nekih propalih projekata nismo na vrijeme shvatili da je gotovo, pokušavali smo još neke stvari koje nisu uspjele, ali još uvijek smo tu i to je ono što je bitno,” pojasnio je Mario Petrović. Da su neuspjesi nešto sasvim uobičajeno, složili su se i ostali panelisti pa je u tom tonu Tomo Ricov publiku nasmijao angedotom i popratnim fotografijama svojeg debakla s klubom na Zrću, ali i crticom kako je propali projekt Gradske Kavane u režiji Dimitrija Trbovića završio kao njegov uspjeh. “Skužio sam da sam popušio na samom kraju. Primio sam metak, ležao mrtav, a još nisam shvatio da je gotovo,” iskreno priznaje Dimitrije Trbović.

A da ni kreativci nisu cijepljeni od neuspjeha potvrđuje i ingeniozna ideja Davora Brukete, koji je pod brendom Brokule osmislio majice čiji se uzorci i print nalaze s unutarnje strane. Pogodili ste, ideja nije naišla na pohvale publike! “Neuspjeh je naoko sramota i takvo smo društvo da kad si dole mnogi će te šutnuti. Takve smo kulture da se trudimo stalno ukrašavati stvari. Stvari se rade ziheraški i ne ostavlja se previše prostora za eksperiment, a upravo su eksperimenti bitni za razvoj i napredak,” smatra Davor Bruketa. Slično viđenje ima i Tomo Ricov: “Često preziheraški ulazimo u posao. Upravo neuspjesi grade viziju!”

Nema sumnje kako je neuspjeh sastavni dio života i posla, no problem je u strahu i percepciji poraza kao nečeg lošeg, čega se treba sramiti. Upravo zato su se panelisti složili kako treba raditi na promjeni percepcije i to još od malih nogu pa do fakulteta. “Mislim da mladi na fakultetima premalo uče na case studyjima, pogotovo primjerima neuspješnih ideja i projekata. Kad shvatite koliko je lako propasti mijenja vam se stav. Krenuo bih od obrazovanja jer je i neuspjeh život i ne treba bježati od toga,” smatra Dimitrij Trbović koji se nemalo  iznenadio kad je u stanu prijatelja primijetio luster koji je imao u Gradskoj Kavani, a koji je kasnije Tomo Ricov poklonio svojem prijatelju.

„Popušiti“ je normalno, no to ne znači da trebamo dopustiti da nas porazi obeshrabre. Upravo tako možemo učiti i dalje se razvijati kako bi se nastavili boriti i dostigli svoje snove, koliko god padova im prethodilo. Uz pozitivne poruke i pokoji primjer iz publike, panelisti su ostavili nasmijanu publiku sa snažnom porukom – nema veze ako ste „popušili“, bitno je da nastavite dalje uzdignute glave!