Web 1, 2, 3 – na njemu smo svi

Photo: Šime Zelić/PIXSELL

Web 2.0 donio nam je procvat društvenim mreža, značajno unaprijedio komunikacijske alate i time otvorio ogroman prostor u komunikacijskoj i marketinškoj industriji. Hoće li se ista stvar dogoditi i s dolaskom Web 3.0? Kako se pripremiti na nove pojmove poput blockchaina, walleta, metaversa, NFT-a i sličnih, na panelu o revoluciji koja nas čeka u obliku Web 3.0 pričali su predvodnici digitalne industrije u Hrvatskoj, Ida Pandur, Luka Sučić, Nikola Škorić i Filip Dragoslavić pod moderatorskim vodstvom Ilije Brajkovića.

Web 3.0 sa sobom donosi značajan odmak od monopoliziranog pristupa skupljanju i upravljanju podacima. Temelji se na peer-to-peer transakcijama podataka između korisnika umjesto putem posrednika kao što su banke koje naplaćuje naknade te time zadržavaju dio kontrole nad protokom sredstava. Upravo zato Web 3.0 neodvojivo je povezan s tehnologijama kao što su kripto valute i blockchain te ima za cilj ukloniti posrednike i vratiti kontrolu u ruke korisnika. “Web 1.0 jedan riješio je problem dostupnosti podataka te uveo statičke web stranice. Web 2.0 pojednostavnio je proces i ponudio alate da se sadržaj objavi na platformama brzo i relativno bezbolno, što je nažalost donijelo i do pada kvalitete sadržaja. Web 3.0 gradi platformu koja je decentralizirana i rješava problem vlasništva, s akterima koji slobodnom voljom ulaze u interakcije bez vanjskih utjecaja. Decentralizacija Web 3.0 promiče autonomnost transakcija i veći angažman među korisnicima,” pojasnila je Ida Pandur, general manager tvrtke Near Balkans. “Sve manje povjerenja postoji u institucije. Nove generacije očekuju drugačiji pristup. Ono što mi radimo je da želimo educirati koje su prednosti i mogućnosti kroz Web 3,” nastavila je Ida. Da je Web 3.0 odgovor na sve veće zahtjeve modernog doba, složio se i Filip Dragoslavić, osnivač i co-direktor tvrtke Solrise – koja je na svom vrhuncu imala čak 1,5 milijuna korisnika u najjačem, a trenutno upravlja s više 3 milijarde dolara u  svom walletu. “Razlika je ta što kad šaljete novac putem banke trebate autorizaciju prije slanja, dok u kontekstu Web 3.0 ta autorizacija ne postoji, već imate potpunu slobodu upravljanja svojim resursima. To pogoduje super kompetitivnoj karakteristici suvremenog tržišta,” smatra Filip.

Photo: Šime Zelić/PIXSELL

Suvremeno tržište zaista jest super kompetitivno, ali nažalost čini se da su brojne strukture još uvijek u nekim prošlim, jednostavnijim vremenima. “Mehanizmi koje koristimo i dalje su zastarjeli i temelje se na rješenjima od prije 100 godina. Treba nam modernizacija i svijest da moramo prilagoditi mehanizme trenutku,” mišljenja je Luka Sučić, partner u Meta change capital fondu -koji se bavi investicijama u blockchain tehnologije. Međutim, iako se velik dio Web 3.0 koncepta temelji na blockchain tehnologijama, on je i više od toga. “Web 3.0 ne mora nužno biti block chain. Web 3.0 nudi decentraliziranu infrastrukturu koja vam omogućava da umjesto da stavite nešto na Amazon, možete izbjeći posredničku platformu. Blockchain nam omogućava da po prvi puta da imamo decentralizirani novac,” istaknuo je prednosti Web 3.0 Nikola Škorić, CEO najveće hrvatski crypto brokerage kuće.

Iako se radi o revolucionarnom pristupu koji mnoge laike još uvijek zbunjuje, važno je imati na umu da se zasad još uvijek radi od eksperimentalnom konceptu. Kripto valute temelj su Web 3.0, no mnogi još uvijek na kripto valute gledaju kao na kockanje i špekuliranje. Na kraju krajeva svatko će birati tehnologiju koja najviše odgovara njima i njihovim korisnicima. “Treba nam da ne odustanete, već da nam pomognete uvidjeti gdje možemo unaprijediti sustav. I zato ne budite boomeri” – kupite NFT, poentirali su panelisti.