Ništa nije zapisano u kamenu – go with the flow

Photo: Kristina Štedul Fabac/PIXSELL

Prije nešto više od dvije godine, Vodnjanski Infobip, jedna od vodećih IT tvrtki u Hrvatskoj i ovom dijelu Europe, postao je prvi hrvatski unicorn, odnosno tvrtka koja nije izlistana na burzi, ali ima valuaciju od milijardu dolara. Ivo Novak posljednje četiri godine radi u Infobipu kao Global Head of Growth Marketing, gdje trenutno razvija growth marketing organizaciju na globalnoj razini. Čime se zapravo Infobip bavi, s kojim izazovima se susreće, kako izgleda fotorobot idealne osobe za rad u unicornu, kako se razvijaju digitalni timovi i zaposlenici, na koji način su uspjeli vratiti Hrvate iz Irske te što danas znači B2B marketing i u kojem smjeru ide oglašavanje, u razgovoru 1 na 1 otkrio je Petru Štefaniću.

Teorijski gledano, digitalni i growth marketing nisu istoznačnice, dok su u praksi pojmovi koji se  preklapaju u 70-80% situacija. Growth marketing se najčešće koristi u IT kompanijama koje su usmjerene na SaaS (Software as a Service) i mobilnu industriju. Prije pojave digitalnog, klasični je marketing imao kampanjski pristup koji i dan danas funkcionira u nekim segmentima. U growth marketingu se radi hrpa iteracija na produktu. Riječ je o puno malih testova hipoteza koje se testiraju i sve se treba testirati na pojedinom slučaju. Ovdje nema godišnjih i kvartalnih planova, sve se mijenja jako brzo. U IT-u i digitalnom svijetu promjena je puno češća. Produkti i pristup tržištu se mijenjaju, a sve ono od prošle godine može se baciti u smeće.

„Popodne završavaš dan, kad eto Amerike. Klasični radni dan nemam. Probudiš se ujutro i gasiš požare okolo po svijetu. Ovo je veliki sustav s raznim izazovima, a s 99% situacija s kojima se nađeš u danu, nisi se do sad nikad susreo što je mentalno dosta zahtjevno. Kada bih trebao opisati profil idealne osobe u ovom poslu, ona bi svakako trebala imati pozadinu u marketingu. No nije nužno, u našem timu imamo i ljude koji su psiholozi, kao i različit profil ljudi koji su tehnički dobro potkovani. Ako osoba nema jedan od navedenih backgrounda, može se dodatno podučiti“ objasnio je Novak.

Kadrovi, kadrovi, kadrovi

„Veliki broj old school kompanija će svake 2 god redizajnirati svoj web. Velike, uspješne firme to ne rade. Pogledajte Facebook ili Amazon koji rade male promjene i prate rezultate. 9 od 10 eksperimenata propadne. Ništa nije zapisano u kamenu. Zašto bismo nešto radili ako ne znamo da to ima smisla?“ dodao je Novak te se osvrnuo na već dobro poznat nedostatak developera na tržištu. Mladi ni ne znaju čime se sve mogu baviti da ih se uopće može zainteresirati za to. Prevrneš svaki kamen i za neke od pozicija imaš svega 10 specijalista. No u relativno kratkom vremenu možeš doći do visoke razine znanja – čak i tabula rasa koja ima volju za učenjem može kroz dvije ili tri godine konkurirati za plaću od 10 do 12 000 kuna.

Photo: Kristina Štedul Fabac/PIXSELL

Drugi problem koji nije vezan za ljude su pravila igre: GDPR i Privacy. U Kini ako želiš imati web stranicu doslovno od partije trebaš dobiti dopuštenje. GDPR je izazovan sam po sebi, posebice kad djeluješ globalno, no trenutno rješenje je da se uskladiš s nekim najrestriktivnijim. Ono što može smanjiti potrebu za drugim vrstama podataka su First-party data, odnosno informacije koje tvrtka prikuplja izravno od svojih klijenata. Sve više kompanija će se okrenuti tom načinu i graditi svoju listu umjesto da ulažu u Facebook, Google ili neku medijsku kuću. Možda će doći neki novi TikTok koji će trebati uklopiti u cijelu jednadžbu, a vjeruje se da će i svima poznati cookie značajno fade-outat u 2024. godini. „Renovirao sam stan prošle godine i Internet mi je bio pun oglasa za perilicu rublja i knauf. Nekad se poklopi. Iskreno ne vjerujem da Facebook sluša što mi govorimo. Može dobiti tehnički pristup tvom mikrofonu, no tu ima više stvari. Benefit koji bi dobili da snimaju naše razgovore nije toliki koliki bi bio cost da se to otkrije. Tu postoje razne teorija, ali ja u njih ne vjerujem. Brisanje cookieja dvosjekli je mač – ovako možete dobiti oglase za čukljeve. Nije li bolje dobiti ono što te zanima?“ zaključio je Novak.