„Čak i ono što Trump kaže ponekad ima smisla“ – Lara Boro na Weekend.18

U vremenu globalne nestabilnosti, stalnih kriza i brzih promjena, mediji imaju ključnu ulogu u oblikovanju našeg razumijevanja svijeta. Panel „Geopolitički kaos i uloga medija“, jedan od posljednjih panela prvog dana Weekend.18 festivala, bio je posvećen upravo ovoj temi, ispitujući kako vijesti i informacije utječu na percepciju javnosti i donošenje odluka. Tema je posebno aktualna u vremenu kada globalni sukobi, dezinformacije i političke tenzije svakodnevno oblikuju javni diskurs, a povjerenje u medije sve je osjetljivije.

Zanimljiv razgovor s Larom Boro (Chief Executive, The Economist Group) vodio je dr. Mato Njavro, dekan ZŠEM‑a. Tijekom zanimljive rasprave, ovi stručnjaci za medije i međunarodne prilike dotakli su teme poput moći medija, izazova izvještavanja o kompleksnim geopolitičkim događajima te odgovornosti novinara u eri dezinformacija i stalnih kriznih situacija. Publika je tako imala priliku zaviriti iza kulisa medijskog izvještavanja u kriznim vremenima i čuti iskustva profesionalaca koji svakodnevno balansiraju između činjenica, konteksta i očekivanja javnosti.

„Uvijek me fasciniralo dvoje – tehnologija i promjene. Mediji su toliko zanimljivi jer su istovremeno iznimno važni i na prvoj liniji tih promjena,“ rekla je Boro, dodajući kako je za opstanak kvalitetnog novinarstva ključan i snažan poslovni model. „Novinarstvo je odlično, ali ako iza njega ne stoji dobra kompanija, nema ni odličnog medijskog proizvoda. Vjerujem u slobodu medija i neovisno novinarstvo, ali ako želimo da ono bude održivo, moramo svi biti na istoj strani – urednici i biznis. Mi vodimo taj posao zajedno.“

Boro je istaknula kako je digitalizacija bila presudna za opstanak The Economista. „Kada sam 2019. predstavila plan digitalne transformacije odboru, bilo je jasno da bez toga neće biti budućnosti. Covid nas je ubrzao na način koji nismo mogli predvidjeti – vrlo brzo smo imali više pretplatnika na digitalno izdanje nego na tiskano, danas čak 89 posto naših pretplatnika čita nas isključivo digitalno.“

Foto: Mario Pavlović

Njavro je u razgovoru istaknuo kako The Economist dosljedno zastupa liberalne vrijednosti i otvorenost prema globalnim temama koje su često pod pritiskom. „Važno je naglasiti koliko je sloboda govora temelj uspjeha društva,“ složila se Boro. „Moja sloboda govora možda će nekoga uvrijediti, ali kada se potiče nasilje i kada se prelazi granica sigurnosti – tu se povlači crta. Slobodni mediji osiguravaju da sloboda govora ima odgovornost.“

Govoreći o polarizaciji društva, Boro je naglasila kako je važno uvijek imati zastupljene obje strane priče. „Kada je Trump pobijedio drugi put, javno smo regrutirali novinare koji ga podupiru jer smo željeli čuti i tu perspektivu. Ne smije biti polarizacije – moramo imati oba pola. Čak i ono što Trump kaže, nekad može biti točno i imati smisla,“ istaknula je Boro, potvrdivši pred okupljenima kako se ne ustručava to izreći javno, na pozornici.

Publiku je posebno zaintrigiralo pitanje anonimnog autorstva članaka u The Economistu. „Naši autori pišu zato što vjeruju u ono što pišu, ne zato što žele biti poznati,“ objasnila je Boro. „I to im daje slobodu – jer znaju da članak stoji iza brenda, a ne osobnog imena.“ Na kraju razgovora, Boro je istaknula kako je održivost medija ključna za budućnost kvalitetnog novinarstva: „Ako želimo slobodu medija, moramo imati poslovni model koji je održiv i koji sam medij postavlja na svoje noge.“

Panel je završio uz niz pitanja iz publike koja je pokazala koliko je tema relevantna u današnjem trenutku – od izazova lažnih vijesti, preko odgovornosti novinara, pa sve do budućnosti liberalnih vrijednosti u zapadnom društvu.